مظالعات اجتماعی دوره اول متوسطه شهرستان ماکو

آموزشی ، درسی

راهبر آموزشی همان معلم راهنما نیست .

 

راهبرآموزشی عنوان جدیدی است که بنا بر ضروریاتی از سال تحصیلی 92-91 همزمان با ایجاد پایه ششم در دوره ابتدایی به وجود آمد. از جمله وظایف مهم راهبران آموزشی بازدید از کلاس های درس و نظارت بر آموزش معلمین ؛ شناخت  و تشویق خلاقیت های همکاران؛پیداکردن مشکلات و تنگناهای آموزشی و تلاش در جهت رفع آنها با کمک اداره محترم و گروه های درسی است .همچنین پیگیری برای تشکیل کارگاه های آموزشی و آموزشهای ضمن خدمت از وظایف او ست.

هرچند در سالهای گذشته افراد زیادی به عنوان معلم راهنما ( ویا عناوین دیگر) در دوره ابتدایی وجود داشته اند و وظایفی به ظاهر شبیه راهبران آموزشی را انجام میدادند؛(و معدودی از آنها زحمات قابل تحسینی داشته اند) با تجزیه و تحلیل عملکردتعدادی دیگر و بررسی بازخورد آنها در بین آموزگاران؛ به راحتی می توان دریافت که هرچند معلمین راهنما از نظر تعداد زیاد بوده اند (گاهی 4 یا5 نفر در یک سال) و تقریبا" همه ساله در دوره ابتدایی حضور داشته اند اما به دلایل مختلف تاثیر مهمی در امر آموزش نداشته اند .با توجه به این دلایل می توان حدس زد که چرا همکاران محترم من ( گاهی به حق) دید منفی نسبت به معلم راهنما پیداکرده و راهبر آموزشی را نسخه جدید معلم راهنما تصور کنند.

 

همکاران محترم ؛ مطابق بخشنامه های ارسالی از اداره کل وگفته هایی که مسئولین استان در جلسات با راهبران داشته اند؛ راهبر آموزشی همان معلم راهنما نیست.و تفاوت هایی در عملکرد و شرح وظایف آنها وجود دارد .( البته تا زمان درج این مطلب و هر آن ممکن است کشتی بان را سیاستی دگر افتد)

از جمله این تفاوت ها:

-          بسیاری از همکاران تصور می کنند که راهبر آموزشی مثل معلم راهنما بنا به در خواست اداره چون مجبور است نقش رابط و گزارش نویس را اجرا کند باید در همه امور مدرسه ( مثل حضور و غیاب – نظافت و بهداشت – ساختمان مدرسه- کمبود وسایل-در گیری های شغلی  و...) دخالت و رفع مشکل کنددر حالیکه راهبر آموزشی قرار است فقط تمرکز روی اموری داشته باشد که مستقیما" به آموزش مربوط باشد.

-          عده دیگری تصور می کنند چون معلمین راهنما در حضور مدیر مدرسه بازدید را انجام می داد و گزارش را بایدبه امضا و مهر مدیر میرساند؛ مجبور بود گاهی مشکلات را بنا به ملاحظاتی نادیده بگیرد در حالیکه راهبر آموزشی برای بازدید از کلاس و روش کار معلم و نوشتن گزارش نیازی به حضور و تایید مدیر ندارد و گزارش خود را مستقیما" برای استان می فرستد.

-          همچنین تصور عده ای دیگر از همکاران این است که چون اغلب معلمین راهنمای قبلی (به جزتعدادی انگشت شمار) بیشتر سوابق مدیریتی داشته و سالها از کلاس درس دور بوده و حتی با روش های جدید تدریس بیگانه بوده اند؛صرفا" با هدف ایرادگیری و پیداکردن نقاط ضعف و مچ گیری وارد مدرسه می شده اند . در حالیکه باید بدانند راهبر آموزشی صرفا" جهت نظارت و هدایت آموزش – آشکارکردن و گسترش نقاط قوت و خلاقیت های همکاران؛ایجادارتباط و هماهنگی بین همکاران و کمرنگ کردن نقاط ضعف احتمالی وارد کلاس شده و هیچ هدفی جز شناسایی همکاران بسیار زحمت کش و خلاقی که گمنام مانده اند ( و احیانا" حقی از آنان پایمال شده) و کمک رسانی آموزشی به همکارانی که ممکن است مشکلاتی در زمینه تدریس داشته باشند ؛ندارد.

با توجه به توضیحات مختصر گفته شده ؛راهبرآموزشی قرار نیست فردی مافوق معلمین دیگر با توانایی های استثنایی باشد.فقط قرار است با همکاری دیگر همکاران فضایی را بسازد که همه از یکدیگر یاد بگیرند و نقاط ضعف آموزش رابه کمک یکدیگر در جلسات و کارگاه های آموزشی برطرف کنند. راهبر آموزشی انتقال دهنده تجربیات آموزشی بین همکاران است نه ایرادگیر و منفی نگر.پس لطفا" دید خود را نسبت به راهبر آموزشی تغییر دهید تا تعامل بیشتری داشته باشیم.

 

[ چهار شنبه 27 آبان 1394برچسب:,

] [ 11:41 ] [ ولی عبدی پور ]

[ ]

سمینار علمی آموزشی

[ سه شنبه 19 آبان 1394برچسب:,

] [ 21:10 ] [ ولی عبدی پور ]

[ ]

هفتمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی

هفتمین دوره

جشنواره تولید محتوای الکترونیک


  همزمان در استان آ.غ در شهرستان ماکو هم اجرا می شود .

به گزارش کار شناس اطلاع رسانی وروابط عمومی به نقل از  حوزه معاونت پژوهش وبرنامه ریزی ، واحد فناوری منطقه درراستای تکمیل طرح آموزشی « تولید محتوای الکترونیک » که درسال تحصیلی گذشته دربرخی ازمدارس علاقه مند به اجرا گذاشت . امسال دستورالعمل هفتمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی به کلیه مدارس ابتدائی ، متوسطه اول و دوم منطقه ارسال شده است دراین فراخوان معلمان ودانش آموزان مشمول شرکت در مسابقه خواهند بود . هدف ازاجرای این جشنواره توسعه ی بهره وری ازطریق کارافزارهای آموزشی ورسانه های الکترونیک می باشد . دستورالعمل اجرا به صورت دقیق به مدارس ارسال شده است .

 

فراخوان شرکت در هفتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش

 

 

 

تولید محتوای الکترونیکی چند رسانه ای متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده هوشمندانه از آن ها، یکی از سیاست های بر شمرده شده در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است . بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی با رویکرد حل مسأله در تولید مواد و رسانه های یادگیری، توسعه سیاست چند تألیفی و زمینه سازی برای مشارکت فعال استان ها، معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنی سازی مواد، منابع و مراکز متنوع یادگیری ؛ تولید و توزیع مواد و منابع یادگیری متناسب با توانمندی ها و ظرفیت های مناطق و مدارس؛ بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری، سیاست های دیگری هستند که آنها را در راستای توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در حرکت به سوی وضع مطلوب در تولید و بهره برداری از مواد و رسانه های یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری مورد توجه قرار داد.

 

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در اجرای مفاد سند تحول بنیادین ، سند برنامه درسی ملی و سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی و همچنین تقویت، توسعه و تکمیل محتوای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) به عنوان شبکه اصلی پشتیبان برنامه درسی در نظر دارد؛ جشنواره حمایت از پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی دانش آموزان و معلمان با رویکرد های جدید آموزشی را با اهداف ذیل برگزار نماید:

 

  • 1. توسعه وتعمیق فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی واستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری
  • 2. ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی های معلمان، دانش آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه های الکترونیکی یادگیری
  • 3. تولید مواد و رسانه های یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانش آموزان و استفاده از آن ها در فرآیند تدریس
  • 4. زمینه سازی برای مشارکت فعال معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنی سازی مواد و منابع متنوع یادگیری
  • 5. توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره برداری از مواد و رسانه های یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری.
  • 6. ایجاد زمینه استفاده از مواد و رسانه های آموزشی مبتنی برفناوری های آموزشی در فرآیند یاددهی-

 

شیوه اجرا

 

این جشنواره در دو مرحله ( مرحله اول بصورت استانی ومرحله دوم بصورت کشوری از میان تولیدات برگزیده شده مرحله اول ) برگزار خواهد شد.

 

گروه های شرکت کننده

 

  • 1. دانش آموزان
    • دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدائی
    • دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم
    • هنرجویان هنرستان های فنی، حرفه ای و کاردانش
    • تبصره : دانش آموزان شامل کلیه مدارس استثنایی، مدارس غیر دولتی و دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان نیز می شود
  • 2. معلمان (مربیان)*
    • آموزگاران و دبیران دوره ابتدائی ، و متوسطه اول و
    • معلمان مدارس استثنایی ، غیر دولتی و استعدادهای درخشان
    • هنرآموزان هنرستان های فنی؛ حرفه ای و کاردانش
    • مدرسان دانشگاه فرهنگیان
    • کارکنان آموزشی شاغل در ادارات آموزش و پرورش
    • *در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «معلم» و «مربی» مترداف هم به کار رفته است.
  • 3. دانشجویان
    • دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
    • تبصره1 : دانش آموزان و معلمان و دانشجویان می توانند محصول خود را به صورت کار اشتراکی )دانش آموز، معلم، دانشجو، مدرس ( ارائه نمایند.
    • تبصره2 : معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تائیدیه از مدرسه محل خدمت می توانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شرکت دهند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید دستوالعمل برگزاری این جشنواره را از قسمت فایل های ضمیمه دریافت نمایید. یا اینجا کلیک کنید

 

[ یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:,

] [ 22:6 ] [ ولی عبدی پور ]

[ ]

راهبران آموزشی دوره ی ابتدایی

بسمه تعالی

عنوان طرح ابتکاری استان اصفهان: راهبران آموزشی دوره ی ابتدایی

بیان مسئله و ضرورت اجرای طرح:

با توجه به تحولات دوره ی ابتدایی وشش پایه شدن آن و استفاده از نیروهای راهنمایی و متوسطه در این مقطع هم چنین جدید بودن محتواهای آموزشی این پایه و لزوم پیگیری و نظارت و راهنمایی آموزشی موارد مربوط به کتب جدیدالتألیف پایه های اول و دوم ضرورت نظارت و راهنمایی آموزشی جهت بهتر اجرا شدن برنامه های مذکور با اجرای طرح راهبران آموزشی دوره ی ابتدایی مورد نیاز می باشد

اهداف طرح :

-         فراهم نمودن فرصت های لازم درتبادل تجارب و تعامل افکار و اندیشه ها ی معلمان دوره ی ابتدایی  

-         راهبری آموزشی ( نظارت و راهنمایی مستقیم بر عملکرد همکاران دوره ی ابتدایی با هدف شناسائی وترویج نقاط قوت وبررسی آسیب های احتمالی مؤثر برفرآیند یاددهی –  یادگیری همراه با ارائه ی گزارش )

-         آگاهی اداره کل از فرآیند آموزشی در کلاس به  صورت روزانه

-         نقدوبررسی گزارش حاصل از بازدیدهای بعمل آمده طبق سامانه ی طراحی شده  در راستای بهبود کیفیت یاددهی - یادگیری

-         ارتقاء صلاحیت های حرفه ای معلمان  از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای رفع مشکلات مشهود دربازدیدها

-         بررسی و تحلیل طرح ها و برنامه های آموزشی  دوره ی ابتدایی

-         ترویج و توسعه فرهنگ استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات

ارتباط طرح با شاخص های مورد نظر در تفاهم نامه:

-         نظارت علمی بر اجرای برنامه های درسی

-         ارتقاء کیفیت آموزشی در کلاس های چند پایه

-         ارتقاء توانمندی های علمی ، آموزشی و تربیتی معلمان

-         کاربرد فناوری های جدید در فرایند یاددهی ، یادگیری

-         نظارت بر طرح های دوره ابتدایی از جمله کرامت ، پرورش خلاقیت ، جابربن حیان ، جشنواره تدریس ، ارتقاء قرآن و پیگیری وضعیت آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه

مخاطبین طرح :

معلمان – دانش آموزان – رؤسای ادارات نواحی و مناطق

گستره اجرای طرح:

تمامی مدارس و کلاس ها ی درس دوره ی ابتدایی استان

فرآیند اجرای طرح:

راهبران محترم آموزشی پس از بازدید از کلاس همکاران طبق ملاک های مندرج درفرم های مربوطه از طریق سامانه راهبران آموزشی استان اطلاعات را ثبت می نمایند و اداره کل گزارشی از عملکرد راهبران را به صورت ماهانه در اختیار مناطق و نواحی قرار داده تا نسبت به موارد قابل پیگیری اقدامات مقتضی انجام پذیرد.

دستاورد ها و پیامد های طرح:

شناسایی مشکلات آموزشی موجود به صورت واقعی

توانایی تحلیل و آسیب شناسی دقیق آموزشی بر اساس شاخص های آموزشی تعریف شده در سامانه

اقدام سریع مناطق و نواحی جهت برطرف نمودن مشکلات آموزشی خود

برنامه ریزی جهت معلمانی که از نظر توانمندی در سطح پایین تری قرار می گیرند.

[ جمعه 8 آبان 1394برچسب:,

] [ 20:29 ] [ ولی عبدی پور ]

[ ]

ارتقای کیفیت اجرای برنامه‏ های درسی

 نکته‏ ها و توصیه‏ ها

اشاره

مدیران و معلمان برای کسب موفقیت در ارتقای کیفیت اجرای برنامه‏های درسی، به دانش و اطلاعاتی گسترده نیاز دارند؛ دانش و اطلاعاتی که از منابع موثق و معتبر قابل حصول باشد. مدارس و کلاس‏های درس امروز، بسیار ناهمگن‏تر و پیچیده ‏تر از مدارس و کلاس‏های گذشته‏ اند. به ‏دلیل وجود تفاوت‏های‏ فردی‏ و فرهنگی، چه‏در جامعه‏ ی دانش ‏آموزی و چه ‏در جامعه‏ ی معلمان‏ و کارکنان‏ مدارس، و نیز به‏دلیل چند‏وجهی‏ بودن فرهنگ و محیط مدارس و کلاس‏ها، معلمان و مدیران مدارس به‏ عنوان رهبران آموزش و سکان‏داران چرخه‏ ی یادگیری، با چالش‏ های متعدد و متنوع رو به ‏رو هستند.اشاره

 

چگونگی رویا رویی با معضلات و چالش‏ها، بدون شک در کیفیت اجرای برنامه‏های درسی، به ‏عنوان مهم‏ترین مؤلفه ی مسئولیتی و کاری مؤثر است. در این دوره از انتشار مجله (دوره‏ی بیست و پنجم) کوشش بر این است که در هر شماره چند نکته یا توصیه‏ ی کلیدی ارائه شود که به‏طور عام راهگشای ارتقای کیفیت اجرای برنامه‏های درسی در مدارس و کلاس‏های درس باشد؛ نکته‏هایی که حاوی اصول و بایسته‏ها در جهت تحقق هدف‏های برنامه‏های درسی باشد و در نهایت به کسب درجات بالای کیفیت اجرا در مدارس بینجامد.

 

 

می‏کوشیم‏ نکته‏ ها بیشتر در ارتباط با ماهیت یادگیری و چگونگی یادگیری توسط دانش ‏آموز و فرایند تفکر او بر مبنای یافته ‏های جدید روان‏شناسی یادگیری و دانش مدرن فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح شود

 

می‏کوشیم‏ نکته‏ ها بیشتر در ارتباط با ماهیت یادگیری و چگونگی یادگیری توسط دانش ‏آموز و فرایند تفکر او بر مبنای یافته‏ های جدید روان‏شناسی یادگیری و دانش مدرن فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح شود؛ به نحوی که معلمان و رهبران آموزشی علاقه‏مند امروزی بتوانند در عمل از آن‏ها استفاده کنند و موجبات رضایت‏ خاطر و موفقیت دانش ‏آموزان را فراهم‏ نمایند.

 

توصیه ‏ها

الف) ایجاد فضای خلاقیت و توانمندی در مدرسه و کلاس درس

 

1. برای کسب موفقیت، همه‏ ی دست‏ اندر کاران تحقق هدف‏های برنامه‏ ها را در برنامه‏ ریزی مشارکت دهید.

2. دانش ‏آموزان را در انتخاب راه و روش‏های موفقیت آزاد بگذارید و از ابتکارات آن‏ها استقبال کنید.

کلاس درس

3. فرصت و امکان مبادله‏ ی افکار و ایده‏ های نو را برای افراد و گروه‏ها به وجود آورید.

4. از روش‏های بارش مغزی یا سیال‏سازی ذهن بهره‏ ی کافی بگیرید.

5. از سخت‏گیری‏های مقرراتی بپرهیزید.

6. از باز خوردهای مثبت و فوری برای افزایش انگیزش استفاده کنید.

7. از واگذاری مسئولیت به افراد و گروه‏ها نهراسید.

8. مدیریت در یادگیری، خودگردانی و خود ارزیابی را ترویج دهید.

9. در مدیریت و راهبری آموزشی، مبتکر و خلاق باشید.

10. شیوه‏های ارزش‏یابی را با تنوع روش‏های کسب موفقیت دم‏ساز کنید.

 

جمله ی (همه‏ی کودکان می‏توانند یاد بگیرند)، زمانی تحقق پیدا می‏کند که به عنوان معلم بتوانیم راه درست یاددهی و یادگیری را پیدا کنیم.

ب) تعدیل و اصلاح فرایند فعالیت‏های مدرسه و کلاس درس

 

1. اگر‏چه فعالیت‏های متعددی در مدرسه و کلاس درس صورت می‏گیرد، اما اساس فعالیت‏ها، یاددهی و یادگیری است. یاددهی و یادگیری پیوسته باید مرکز توجه باشد و سایر فعالیت‏ها به نوعی فرایند یاددهی _‏ یادگیری را حمایت، تقویت و پشتیبانی کند.

 

2. سیاست‏ها، رویه‏ها، روش‏ها، ارزش‏ها، اعتقادات و ساختارهای ارتباطی که یک نظام اجتماعی هم‏چون کلاس درس یا مدرسه را به وجود می‏آورند، در واقع به نوعی معماری اجتماعی تلقی می‏شوند. اصلاح این چنین معماری، به عبارت دیگر اصلاح سیاست‏ها، روش‏ها و رویه‏ها و ساختارهای ارتباطی، هم‏زمان با اصلاح جریان فعالیت‏ها، احتمال کسب موفقیت کامل در اجرای برنامه‏های درسی را دو چندان می‏کند. این اصلاح در هر دو سطح مدرسه و کلاس درس، توسط مدیر و معلم قابل اعمال است.

 

مدرسه

3. اصلاح ارتباط ‏ها در ابعاد گوناگون، ارتباط میان دانش‏آموز و معلم، دانش‏آموز و دانش‏آموز، معلم و اولیاء، مدیر و معلم، مدیر و اولیاء و ارتباط کارکنان با یکدیگر، از دیگر عوامل مؤثر در کسب موفقیت در اجرای مطلوب برنامه‏های درسی است. معلمان و راهبران آموزشی بهتر است در همان‏ زمان که به اصلاح و تعدیل و تقویت فعالیت‏ها و معماری اجتماعی مدرسه و کلاس درس می‏پردازند، به اصلاح و بهبود ارتباط‏ها در ابعاد گوناگون نیز توجه خاص داشته باشند. توصیه این است که محیطی برای یادگیری در مدرسه و کلاس درس به وجود آید تا مشوق برقراری ارتباطات اجتماعی مثبت و مشارکت فعال در فرایند یادگیری باشد.

 

4. هماهنگی با تنوع توانایی‏های دانش‏آموزان، عاملی دیگر در کسب موفقیت در اجرای برنامه‏های درسی و ارتقای کیفیت اجراست. این گفته که((همه‏ی کودکان می‏توانند یاد بگیرند))، زمانی تحقق پیدا می‏کند که به عنوان معلم بتوانیم راه درست یاددهی و یادگیری را پیدا کنیم.))

رویکرد جدید در آموزش و یاد دهی این است که به جای ارائه‏ی یک برنامه‏ی درسی یکسان به گروهی نامتجانس و غیر هم توان، شیوه‏ای را برای یاد دهی برگزینیم که برای سازگاری با نیازهای همه‏ی انواع دانش‏آموزان (ضعیف، متوسط و قوی) قابلیت انعطاف در طراحی را داشته‏ باشد. در کلاس‏های نامتجانس، تهیه‏ی طرح درس با توجه و تأکید بر نکات زیر ضروری است:

 

تدریس

* علاقه‏ی دانش‏آموزان در انتخاب مواد و محتوای برنامه لحاظ شود.

* ‏استفاده از منابع و مواد متعدد و گوناگون ممکن و عملی باشد.

* ‏حق انتخاب نوع تکالیف درسی، برای دانش‏آموزان محفوظ بماند.

* ‏زمان تدریس بر مبنای حوصله‏ی دانش‏آموزان منعطف باشد.

* ‏ارزش‏یابی دانش‏آموزان با برنامه‏ی یادگیری آن‏ها هماهنگ شود.

 

نکته‏‏ها   

   

کلاس درس

      

* ‏انتظار این نیست که مدیر مدرسه یا معلم کلاس درس، همه‏چیز مربوط به آموزش و پرورش را بداند، اما انتظار این است که مجموعه شایستگی‏هایی را که برای موفقیت در انجام مسئولیت‏ها و وظایف خویش لازم است، به‏خوبی بشناسد و وجود خود را به کسب آن شایستگی‏ها مزین کند.

یادداشت برداری

* ‏هدایت مؤثر آموزش و یادگیری، عملی تک‏نفره نیست، بلکه به مشارکت دیگران نیازمند است. احساس احترام به نظر دیگران و دعوت آن‏ها به مشارکت در برنامه‏ریزی‏های اجرایی برنامه‏های درسی، به ارتقای کیفیت اجرا کمک و تحقق هدف‏های مورد نظر در برنامه را تسهیل می‏کند.

 

*‏ هیچ سبک رهبری واحدی نمی‏تواند در حل مشکلات و مسائل دنیای به سرعت در حال تغییر امروز کاملا"موفق باشد. مدیران و معلمان باید باشناخت توانایی‏ها و ضعف‏های خود و شناخت عوامل دست در کار دیگر، اعم از کارکنان، همکاران و دانش‏آموزان، سبک‏های رهبری خود را تعدیل و اصلاح کنند و آن را بسته به موقعیت، در جهت تحقق هدف‏های مورد نظر تغییر دهند.

 

*‏ توجه به سبک‏های یادگیری دانش‏آموزان و رجحان‏های فردی آن‏ها، از ضرورت‏های مهم آموزش است. دانش‏آموزان‏بر مبنای ساختار و عملکرد مغز خود با رجحان‏های متفاوت، مطالب را یاد می‏گیرند. برخی از رجحان بینایی برخوردارند و از طریق خواندن و مطالعه بهتر یاد می‏گیرند و برخی دیگر رجحان شنوایی دارند و از طریق گوش کردن و شنیدن بهتر می‏آموزند. برخی نیز از رجحان‏های لمسی و جنبشی برخوردارند و کارهای یدی را بهتر و سریع‏تر یاد می‏گیرند.

شناخت رجحان‏های فردی و متناسب کردن شیوه‏های یاددهی و یادگیری با آن‏ها، از عوامل مهم و تأثیرگذار در ارتقای کیفیت اجرای برنامه‏های درسی است. از وسایل متنوع دیداری، شنیداری و حرکتی به تناوب یا همراه با هم استفاده کنید.

 

یادگیری با یادسپاری تفاوت اساسی دارد

 

یادگیری

نکته‏ی قابل ذکر این است که هیچ‏گاه نباید به یادگیری بسنده شود. حفظ و نگه‏داری مطالب در حافظه‏ی بلندمدت و یادسپاری مطالب یاد گرفته شده، به اندازه‏ی خود یادگیری مهم است. استفاده از راهبردهای مؤثر و مفید، تقویت و حفظ و نگه‏داری مطلب، از نکته‏های کلیدی در ارتقای کیفیت اجرای هر برنامه‏ی درسی است.

 

بهره‏گیری از ابزارهای متنوع و گوناگون آموزشی، همراه کردن آموزش با فناوری‏های مناسب، استفاده از رسانه‏های متعدد، مرور، تمرین و تکرار کافی، ارزش‏یابی مستمر و به‏جا نیز می‏تواند موجبات یادسپاری قوی‏تر را فراهم کند. هم‏چنین‏ رعایت توالی منطقی مطالب، پیوند یا تلفیق موضوعات و مقوله‏های همگن و هم‏خوان، تصویر‏سازی ذهنی، ارائه‏ی اطلاعات و دانش بر مبنای شباهت‏ها و تفاوت‏ها، مزایا و معایب، سلسله‏مراتب و نظایر آن، همه به ‏نوعی در کمک به یادسپاری مطالب سهیم و مؤثر هستند.

 

نکته‏ی قابل توجه دیگر در زمینه‏ی یادسپاری خوب مطالب، توجه‏ هم‏زمان به ابعاد شناختی، عاطفی و روان حرکتی موضوع یا مطلب مورد یادگیری است. برخورداری از احساسات و عواطف خوب و مثبت، مشوق و برانگیزاننده و لذت‏بخش و عاری از تهدید و ترس به‏هنگام یادگیری، بسیار مؤثرتر از داشتن حالات احساسی بد و منفی، غم‏افزا و دلسرد کننده عمل می‏کند و موجبات یاد سپاری قوی را فراهم می‏سازد. جای شبهه نیست که یادگیری توأم با عمل، کار یدی و دست ‏ورزی، بهره‏گیری از ابزارهای رسانه‏ای و رایانه‏ای، بسیار ماندگارتر و با ثبات‏تر از یادگیری نظری و ذهنی است.

 

((ارزش‏یابی)) نقش کاملا"استثنایی دارد

تدریس

نقش ارزش‏یابی، به ‏ویژه ارزش‏یابی پیشرفت تحصیلی، به پاسخ‏گویی به سیاست‏مداران و طبقه‏بندی دانش‏آموزان به قبولی و مردودی محدود نیست. مهم‏ترین نقش ارزش‏یابی، فراهم‏کردن زمینه‏های شناخت از چگونگی یادگیری، درجه‏ی تحقق هدف‏های برنامه‏ی درسی و تعیین ویژگی‏ها و توانمندی‏های مثبت و منفی یادگیرنده‏هاست و مهم‏ترین اثر آن مشخص کردن نقاط اصلاح، ترمیم، تکمیل و فراهم کردن زمینه برای جبران کاستی‏ها و نقطه‏ضعف‏هاست.

 

ارزش‏یابی خوب و کیفی با بهره‏گیری از شیوه ‏های نوین مثل تشکیل پوشه‏ی کارنما و خود‏سنجی می‏تواند، زمینه‏های یادگیری بهتر و بیش‏تر را برای دانش‏آموز فراهم کند. ارزش ‏یابی ‏های ملاک مرجع، همیشه در حوزه‏ی یادگیری، بر ارزش‏یابی‏های نورم مرجع رجحان دارند. به‏علاوه، سنجش‏های عملکردی و آزمون از فعالیت‏های عملی، ابزارهای دقیق‏تری برای هدایت یادگیری‏اند تا آزمون‏های استاندارد یا معلم‏ساخته‏ی‏ تستی و مداد و کاغذی. توصیه‏های زیر می‏تواند در انتخاب ابزارهای سنجش عملکرد، مفید واقع شود:

 

دانش آموز

*‏ ابزار سنجش چالش‏های فکری و هوشی را بطلبد، نه صرفا" اجرای یک ‏سلسله کارهای مجزا و پشت‏ سرهم.

* اجرای عمل، نشانگر کوشش در یک موضوع خاص در یک حوزه‏ی درسی باشد.

* به‏ وسیله‏ی همه‏ی دانش‏آموزان قابل انجام باشد.

* توانمندی‏ ها، مهارت‏ها و نقاط‏ قوت را مشخص کند.

* دانش و مهارت‏های اساسی را بسنجد، نه جزئیات و موارد پیش‏ پا افتاده را.

* در راستای برنامه‏ی درسی و یا مکمل آن باشد.

* ازاضطراب امتحان کم کند.

* و زمینه را به‏منظور چالش فکری و یادگیری‏ فعال برای دانش‏آموز فراهم کند.

 

تنظیم: مریم فروزان کیا

منبع: رشد تکنولوژی آموزشی

شماره‏ی 1

مهر 1388

[ جمعه 8 آبان 1394برچسب:,

] [ 20:17 ] [ ولی عبدی پور ]

[ ]